Mencari makan dengan melukis bukan mudah.Untuk menyiapkan sekeping lukisan pun kadang-kadang memakan masa yang teramat lama.Apa lagi kalau yang dimahukan itu hasil karya yang betul-betul terbaik. Karya yang boleh membuat orang terbeliak biji mata melihatnya.Apa pun kerja di dunia ini yang paling sukar ialah peringkat permulaan.Waktu itu,masa mula pegang berus,masa baru kenal macam-macam jenis kertas,hidup cukuplah seksa.Mahu jual satu lukisan sebulan macam nak jual sebiji Roll Rocye.Naik pijau biji mata,belum tentu ada penerbit dan agensi yang mahu membelinya.
Seorang teman menceritakan bagaimana kecutnya dia bila dikejar anjing macam serigala ketika menjual lukisan dari rumah ke rumah. Rasa serik semacam.Mahu rasanya dia tak melukis seumur hidup.Apa lagi masa itu duit tambang bas pun tak ada.Hidup pun dengan minum air paip saja.Kesempitan hidup di peringkat permulaan ini ada factor penyebabnya.Pertama,Kita sendiri tidak cekap melukis.Kedua kita tiada nama dan bukti keunggulan hasil karya kita.Ketiga ,orang belum percaya pada kebolehan kita.Keempat,kita belum ada harga dalam dunia perniagaan kita.
Namun begitu,janganlah anda berputus asa andainya wajah penyanyi pop jelita yang anda lukis menyerupai wajah beruk.Asah bakat anda tajam-tajam.Perasap segala berus,kanvas,cat minyak dan segala jenis pewarna.Berfikir cara artis,tidur cara artis,berkarya cara artis.Jadikan diri anda seniman tulen yang penuh disiplin.Melukis dua puluh empat jam untuk selama sepuluh tahun.Lepas itu segala-galanya mudah.
Kalau ada rezekilah.Kalau tak ada ,kira konyol.
Bila ada nama.anda ada segalanya.satu calit berus orang bayar seribu.Beribu calit berus orang bayar beratus ribu.Kan kerja senang tu?Kerja menconteng pun orang orang sanggup bayar upah.Lumayan pula tu…
Jadi di sini kesimpulannya.Kita bukan jual lukisan kita,tetapi kita jual diri kita,kemahiran kita,idea kita dan pengalaman kita.Termasuk nama besar kita.Itulah yang berharga dan dihargai.Kalau sepuluh tahun lalu hasil karya anda tak laku dijual walaupun lima ringgit,kini setakat sepuluh dua puluh ribu orang pejam mata saja membayarnya.Mahu jadi pelukis yang berjaya seperti juga mahu menjadi apa yang anda idamkan.Berkorbanlah dan berusahalah dengan gigih.Ranjau dan onak perlu dirasa agar anda jadi manusia pelukis yang dikagumi,dihormati dan dihargai.
Selamat melukis dan selamat menjual diri.
Dari Zainal Buang Hussein.Majalah Fantasi Januari 1990 No:53.
Saya tak pandai melukis…saya minat bidang fotograpy. Lebih senang hala saja lensa camera digital SLR(single lens reflex) kat objek.Nak gambar cantik kenalah belajar teknik dan tektik capture.
Fotography adalah media bisu yang boleh bercakap walau pun di persembahan pada sekeping kertas
Fotography adalah gabungan seni, tekonologi dan sains.
cara yang paling berkesan:
1. komposisi yang menarik
2. dedahan dan fokas yang tepat
3. seni cahaya cantik
4. latar depan dan belakan sesuai
5. mood dan efek berkesan
6. cerita menarik dan baru...
Kesukaran bercerita ini berlaku kerana peristiwa yang kita saksikan terpaksa diterjemahkan menjadi foto melealui beberapa proses
- lensa boleh mengubah perspektif . meja bersegi emapt boleh menjadi lunjung
- cahaya, kimia dan kaca kanta lensa boleh merubah warna
- komposisi/sudut pengambaran boleh memesungkan cerita sebenarnya. contohnya jika anda berdiri di jalan parlimen memandang ka jalan tun perak,
anda akan nampak bangunan bank bumputera seperti berkembar dengan bangunan bank uab, pada hal jaraknya jauh
Gambar ahli sukan lompat jauh, kalau jurufoto mengambil gambar sambil berbaring- pelompat itu akan kelihatan seperti lebih tinggi dari stadium..
- gambar panas terik tengahari, di ambil dengan filter biru akan kelihatan seperti malam. Filter oren nampak macam senja.
orang berdiri, diambil gambarnya dengan kamera menungging, orang itu akan jadi pendek dalam gambar. Kalau dongakkan kamera dari bawah,
orang itu kan kelihatan tinggi ...
Setelah anda halakan kamera anda kepada sebarang objek, fokus dulu sehinggga jelas
1. tentukan keadaaan rakaman yang hendak dibuat terhadap object itu menegak atau melintang. object yang seharusnya anda ambil menegak tidak guna
di ambik melintang.
2. Tentukan setiap inchi film yang yang berada dalam kamera anda itu di gunakan sepenuhnya./ Tidak guna meletakan objek di tepi foto sedangkan lain
lain objek tidak, tinggal kosong saja, ini bermakna anda membazirkan film atau negatif
Semasa menfokus dan menyusun objek objek yang hendak anda gambarkan, jangan perhatiankan objek utama sahaja. Perhatikan juga suasana keliling terutama latar belakangnya. fikirkan sama ada objek objek lain di belakang itu boleh mencantikkan atau memburukkan.
3. Kompos atau susun objek objek yang kita ambil gambarnya itu. Dalam hal penyusunan ini terbahagi kepada dua satu meyusun objek yang boleh digerakan seperti cawan, jam, gelas, botol. Anda harus kreative menyusunnya. susunlah hingga menarik
bagi objek objek yang tidak boleh di gerakan, anda harus bergerak kekiri atau kanan, atas atau bawah -- dalam sebutan harian hal ini di panggil mencari sudut yang baik.
Sebagai contohnya, rumah kampong kalau boleh masukan beberapa orang kanak kanak sedang bermain, asap orang membakar sampah, ada basikal, jala terjemur,orang tua sedang menyapu atau mengopek kelapa atau menyirat jala.
4. Latar belakang dan depan hendaklah sesuai terutamanya gambar warna, kerana warna itu sendiri sudah merumitkan untuk mencari penyesuaian.
Malah kalau silap gaya, latar belakang boleh merosakan gambar.
Sebagai contoh, orang yang bersandar pada tiang, akan kelihatan sebagai pokok tumbuh atas kepala bila sudah jadi gambar lebih lebih lagi kalau gambar itu di ambil mengggunakan lampu pancar tak terang.
5. Cahaya juga ada lah satu hal yang paling penting, kerana melalui cahaya ini lah timbulnya seni fotografi. pelajaran hal hal cahaya ini memakan masa lebih dari setahun.
6. Mesej atau cerita foto adalah tugas utama anda ketika mengambil gambar. menceritakan sausana sibuk, mereka berkerja keras atau teruk, wanita itu jelita,
jambatan itu merbahaya, kesihan melihat kanak kanak itu, wanginya bunga dsb.
Fotographi akan menjadi sempurna bila kita tahu menyesuaikan hal hal
a. komposisi
b. latar depan dan belakang
c. ruang udara dan lantai
d. cahaya
e. perspektif bentuk objek
f. mesej
g. warna
h. perbandingan.
Apature
Salah satu alat pengawal cahaya yang di lengkapkan kepada tiap tiap kamera ialah APATUR (aperture). Apatur ini dilekatkan di belakan kaca kanta tadi,
bentuknya bulat berlubang di tengah. Lubang ini boleh di besarkan dan di kincupkan.
Sebesar mana lubang apature itu di kembang datau di kincupkan diberi ukuran tertentu saiznya. Size lubang itu di panggil No F:
No F asalnya dari perkataan FOCUL. Focul adalah jarak focus. Jarak focus di kira dari filem yang menunggu dalam kamera dengan tengah tengah pusat kanta yang di belakang sekali pada tiap tiap satu lensa, ketika lensa itu di fokas sejana mata memandang (infinity) bertanda nombor lapan terbaaring pada gelang pemokos lensa.
Saiz saiz lubang apatur itu di besar kecilkan setakuk takuk. Lubang palign besar di paggil f/1, kecil sedikit setakuk lagi f/1.2
seterusnya mengecil f/1.4, f/1.9 ....... f/64
BAgaimana mengira size lubang F
tentu ada kalangan yang bertanya, sebesar manaka saiz lubang lubang F tadi? bagaimana mengiranya?
Kita ambil lensa biasa yang pandangannya sama dengan mata manusia iaitu ukuran 50mm iaitu ukurang standard lense atau master lens
sebagaimana yang ktia tahu lebih awal tadi, 50 mm adalah ukuran antara film dalam kamera dengan tengah tengah pusat kaca kanta lensa yang di belakang sekali ketika lensa itu di fokas infiniti.
Kalau kita buka lubang apatur itu sebesar 25mm gari lintang (diameter)nya bermakna lubang itu dua kali ganda baru menjadi 50mm. Lebih jelas 25x2 =50.
Jadi laras dia f/2
Cuba kira f/16. Tentu lah saiz lubang f/16 kitu 16 kali ganda besarnya baru sama dengan 50mm standard lens.
Jarak jelas (deph of field)
Jarak jelas akan menjadi luas
a. bukaan apatur kecil
b. lansa pendek atau bidang luas seperti wide angle
c. objek yang di focus itu jauh
jarak jelas kan menjadi sempit
a. bukaan apatur besar
b. lensa panjang, bidang simpit seperti telephoto atau zoom
c. objek yang di fokas dekat
JARAK JELAS DALAM KONTEK SENI DAN CERITA FOTO
sungguh pun boleh di luas dan si sempitkan, namun dalam hubungan seni foto and penceritaan ada juga baiknya untuk mencantikkan gambar foto dan cerita.
Katakan anda hendak mengambil gambar sebiji apple yang di letakkan di antara berbagai buahan tempatan, dengan bukaan apature yang besar, tumpuan fokus kepada apple itu saja. Buah buahan tempatan lain seperti rambutan, manggis, langsat, duku akan pudar tetapi kita masih boleh mengenalinya.
PENGATUP (shutter)
Bila kita tekan butang pelepas shutter, shutter akan tersingka dari kiri ka kanan atau dari bawah ke atas. Masa itu lah rakaman gambar foto berlaku.
Shutter akan terkatup semula serta merta sebaik saja rakam selesai.
Bila kita hendak mengambil gambar lagi, kayuh filem, tekan lagi butang pelepas shutter tadi .. beritulah seterusnya.
MASA SHUTTER TERSINGKAP
Semasa shutter tersingkap, cahaya imag dan warna akan berpeuang masuk kedalam kamera, singgah ke perkmukaan filem. BILA SHUTTER TRKATUP SEMULA IMEJ TERRAKAM.
Selama mana shutter haru di singkapkan, ianya perlu di beri msa tertentu.
Bermula dari "B" - maknanya bulb -- sebab dulu dulu asal flash di perbuat dari bulb.
Kemudian diikuti dengan 1 saat, 1/2 saat , 1/4 saat, 1/8 saat, 1/15 saat, 1/30 saat, 1/60 saat, 1/125 saat, 1/250 saat, 1/500 saat dan 1/1000 saat.
Kamera SLR keluaran terbaru ada yang boleh di lajukan hingga ke 1/8,000saat dan di perlahankan hingga ke 8 saat.
Nota
Setengah saat pada dail shutter bertulis no 2saja. Suku saat bertulis no 4 sahaja.. begitu lah seterusnya. Hal ini terpaksa di lakukan kerana dail shutter tidak
cukup ruang untuk menulis 1/125 atau 1/1000
Tugas tugas mengatup shutter
1. mengawal cahaya Lama tersingkap, akan banyaklah jumlah cahaya masuk
2. mengawal pegerakan. Terlalu cepat tersingkap dan terkatup semula, akan berkuranglah peluang cahya masuk kedalam kamera.
Hasilnya, objek bergerak akan beku dan kaku imejnya melekat pada filem. Terlalu lama tersingkap objek bergerak akan pudar, kerana filem merkamkan pergerakan imej.
3. mengawa warna objek yang di teraangi oelh cahaya buatan seperti cahaya tungsten, cahaya lampu kalimantan. etc
Kombinasi apatur dan pengatup
Satu soalan yang selalu menghatui pemikiran setiap jurufoto, apakah bukaan apatur dan kelajuan shutter yang sesuai untuk mengambil sesuatu..
Jawabnya, bergantung kepada keadaan dan situasi cahaya di mana peristiwa itu berlaku atau satu satu peristiwa itu.
Jenis jenis shutter
bergantung kepada format kamera
1. shutter daun
di cipta untuk kamera jenis yang tidak boleh ditukar tanggal lensanya. contohnya kamera view, compat dan kemera kembar
2. shutter fokal satah (focul plane).
di cipta untuk kamera yang boleh di tukar tanggal lenasanya SLR
Nilai dedahan (exposure value) EV
Oleh kerana cahaya tidak boleh di sukat dengan gantang, cupak atau baldi dan tidak pula boleh di timbang, maka cara menyukat kita ubah menjadi cara
menilai jumlah cahaya itu
Dalam fotograhpy, menilai cahaya, nilai cahaya (exposure value) di tulis
EV sahaja. Cara menilainya:
nilai satu EV
1. object yang di terangi oleh cahaya sebatang liling yang berada sejarak satu kaki. Dalam bahasa fotograhpy 'foot candle'
2. menggunakan lensa 50mm
3. Bukaan f/1.4
4. ASA/ISO 100
5. Kelajuan shutter 1 saat
Jenis jenis kamera
Mestipun bergitu banyak jumlah jenis kamera yang kaita nampak, Ianya terbahagi kepoada lima katogeri sahaja
1. kamera view
2. kamera range index/padat
3. kamera twin lens ( lensa kembar)
4. single lens reflex (slr)
5. zoom lens reflex (zlr)
KAMERA FOTOGRAPHY KEWARTAWANAN
kamera slr ada lah satu satunya kamera yang amat sesuai untuk kerja kerja kewartawan kerana
a. pemidang tilik separas mata, senang mengikuti sebarang peristiwa yang berlaku, sambil mengintai kita boleh memilih banan bahan yang boleh di jadikan
rencana atau berita.
b. jumlah lensa yang disediakan berbagai ukuran sangat mewah dan banyak jumlahnya
c. berbagai 'mode' disediakan melalui sistem elektronik. Malah boleh di kendalikan secara manual.
MODE KAMERA
Mode bermakna cara kamera menjalankan fungsinya. Kamera SLR menyediakan berbagai mode terutamanya yang berfungsi dengan kuasa elektronik.
a. manual. Terpaksa di ubahsuai bukaan apatur/ kelajuan shutter, setiapkali mengambil gambar
b. Shutter priority. Bertanda 'A' pada gelang apatur. Berarti ket set A ada lensa. Kelajuan shutter akan di cari sendiri oleh shutter. Camera yang berfungsi sepenuhnya dengan kuasa eletronik bertanda 'Tv'
c. Apature priority. Tanda 'A' pada dail shutter. Bila kita setkan ke A, lensa akan mencari sendiri bukaan aperturenya. Kamera yang berfungsi sepenuhnya dengan kuasa elektronik di beri tanda Av
d. Program. Bertanda P pada dail shutter. Bila kita setkan ke P, Shutter dan Apature akan mencari bukaan dan kelajuannya. Berdasarkan keadaan cahaya ketika pengambaran di ambil. Anda tidak perlu pening kepala meikirkan shutter dan apature.
e. ' AE" lock. Gunanya untuk mengukur cahaya objek yang membelakankan cahaya terang. Kalau object itu orang, wajahnya akan jadi gelap. Tekan butang AE, pergi rapat dengannya, meter cahaya akan mengukur wajah yang gelap itu. Kekalkan tekanan AE. Lock tadi....
f.Tanda tolak dan campur . menambah cahaya 1 hingg 3 EV putar jarum dail nya. Cahaya terpaksa di tambah atau di kurangkan apabila
kita sudah tidak terdaya lagi menggunakan mode yang ada pada kamera kita.kecacatan dan kelamahan (aberasi) lensa menterjermahkan imej kepada filem ini ada terbahagi:
1. chromatic aberration
sekeping kaca kanta cembung atau cengkung, menerima kemasukan cahaya dengan tumpuan fokas yang berbeza cahaya putih, selepas merempoh kaca kanta ini, akan membawa warna asas, merah, hijau dan biru.
2. sphrecal abberation
cahaya yang masuk kedalam kamera berserakan.
3. coma
sinaran cahaya masuk menyerung dan menyimpang terkeluar dari pusat kanta
4. curventure of field
satah fokas menjadi sesakan akan bentuk piring. Kaca kanta tidak dapat memokas tengah dan tepi satah (plane) dalam masa yang sama
5. Barrel image
6. pincushion image
bagi membetulkan semua penghenerutan, kecacatan , kelemahan diatas, pembuat kaca kanta (optic) berusaha mengatasinya dengan merangkumkan banyak keping kaca kanta. Tidak cukup dengan itu, kaca itu ada pula yang berganding, melekat dua atau tiga keping sekali.
Tiap tiap keping kat kanta itu di panggil elements. kalau ada kepingan itu bergabung, melekat dua atau tiga di panggil compound.
LENSA
-------------
Standard lens
50mm. diukur dari jaraK filem dengan kaca kanta yang di belakang sekali, ketika lens difokas sejana mata memandang. ukurang ini dipanggil lens biasa, lensa standar atau master lensa, sebabnya ukuran ini saya yang pendangan sama dengan pandangan mata manusia.
Bidang luas
untuk memudahkan jurufoto menjalankan tugas di tempat sempit
bermula dari 35mm, 28mm dan 24mm -- lebih luas dari itu dipanggil super wide.
bermula dari 20mm, 17mm,15mm -- ketiga tiga di panggil ultra wide angle. lebih luas dari pandangan itu di pangggil lensa mata ikan.
bidang fotojauh (telephoto)
bermula dari ukurang 85 mm, 105 mm dan 135 mm. ketiga tiga di panggil standard telephoto.
Ada telephoto ukurang 200mm, 300mm, 800mm, 1000mm dan 1600mm.
lensa lurus (zoom)
lensa lurus yang biasa terdapat di pasaran
zoom 28-70mm
35- 105mm
35-135mm
70--210mm
28-135mm
50-135mm
80-100mm
ada jugak jenama yang mengeluarkan ukuran yang berbeza
perkara perkara berkaitan lensa
a. mirror lens
b. lenasa pembetul perspektif
c. lense macro/micro (standard)
d. macrophotography
e. lensa pelembut wajah
Lensa bebas
meskipun setiap kamera mengeluarkan lensa mengikut jenamanya sendiri
canon dengan fd, ed and ef
nikon dengan nikor
minolta dengan md. Rokor (Dah takada Canon beli syarikat ini)
olympus dengan ziko
topcon dengan topcor
yashica dengan ML
ricoh dengan rikenon
leica dengan Leitz wetzlar, elmar -r , elmarit -r, summilix -r, summicron
Namun muncul jugak lensa lensa yang tidak mempunyai kamera seperti
Hoya
sigma
temron
tokina
makinin
lsun
vivitar
soligor
brightorn
dan lain lain lagi.
filem
di perbuat dari lapisan plastik selulosa, disadur dengan bahan peka cahaya di bahagian depan mengadap kepada objek yang kita GAMBARKAN.
Baha peka cahaya ini garam perak (silver halide) dan baha bahan peka cahaya yang lian sekurang kurang nya 7 lapis
setiap lapis ada p eranannya masing masing
- lapisan tapak utama
- lapisan emkulsi
- lapisan anti silau
- lapisan pangadang
- lapisan pengadang
- lapisan warna
- 7 lapisan lapisan perantararan ( inter layer)
jenis jenis filem fotography
a. Panchromatoc (Pan) merakamkan semua warna specrum
b. Orthocrohmatic merakamkan warna biru dan hijau saja.
c. Slide.
d. Duratant. Rupa dan prosesnya hampir dengan slide, tetapi ukurannya besar. Gunanya untuk gambar pameran
e. Cibachrome. Seakan akan gambar foto warna, gunanya untuk pameran, bermutu dan mahal
f. Filem filem istismewa seperti untuk kerja kerja rakam semula
g. filem micrography.
Jika anda membeli filem di luar negara, jangan lupa memerhatikan
a. tarikh luput tenaga filem itu
b. Ada tanda 'c.41' atau CN.16 pada kotaknya. Kalau tidak ada filem itu tidak boleh di proses di negara kita.
Terpaksa didevelop di luar negera, bawa negatifnya pulang, cetak di negara kita. Malaysia ada lah yang paling murah haraga cetak foto warna dan mutunya pun paling tinggi.
Itu ajelah lebih kurang…letih lah taip teks ni…
No comments:
Post a Comment