Saturday, June 12, 2010

Butang baju uniform pekerja Telekom zaman dulu.






Ayah saya masih simpan butang baju uniform masa dia kerja Telekom dulu.
Untuk kenang-kenangan. Dah 25 tahun makan duit pencen telekom.


Sejarah

Sebelumnya ia adalah sebuah badan kerajaan, namun Jabatan Telekom Malaysia diperbadankan dan diswastakan pada 12 Oktober 1984 dan ia dikenali sebagai Syarikat Telekom Malaysia Berhad. TM telah disenaraikan dalam Bursa Malaysia pada 9 September 1990.

Penubuhan dan tahun-tahun terawal

British, yang mempunyai kehadiran di Malaysia dari abad ke-18, bertanggungjawab bagi membuka kemudahan telekomunikasi terawal di negara ini, yang dari semasa ke semasa berkembang menjadi TM. Pertama pemasangan rangkaian telegraf di bawah Jabatan Pos & Telegraf, telefon turut disenarai dalam abad ke-19, Magneto tangan engkol terawal mengendalikan peranti yang digunakan di Perak pada tahun 1880-an. Pertukaran telefon awam pertama di negara ini juga telah ditubuhkan di Ipoh, pada tahun 1902.
Pada tahun 1891, telefon mula bertapak di Kuala Lumpur. Pada awal abad ini, garis telefoni utama dari Province Wellesley (Seberang Prai) di Pulau Pinang ke Johor Bahru telah dibina, dan pada tahun 1915 kabel bawah tanah yang pertama telah dibentangkan menghubungkan Ipoh, Taiping, Kampar dan Teluk Anson.
Bersama-sama dengan peningkatan perdagangan dan pembangunan perbandaran, bilangan pelanggan telefon di Semenanjung Malaysia meningkat dengan ketara. Menjelang 1930, untuk berurusan dengan jumlah trafik telefoni, pertukaran magneto automatik telah ditugaskan di Kuala Lumpur di Jalan Weld. Dalam tahun 1930-an, semua pertukaran telefon dalam Sistem Trunk Malayan boleh berkomunikasi dengan bursa di Jawa, Filipina, Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico menggunakan pemancar radio-telefon gelombang pendek . Menjelang akhir dekad ini, Terminal Radio Marconi telah dipasang di Pertukaran Telefon Kuala Lumpur untuk mengendalikan panggilan di luar negara.
Banyak infrastruktur telekomunikasi ini telah rosak semasa Perang Dunia Kedua dan penjajahan Jepun. Pada tahun 1946, apabila British semula ditubuhkan kedudukan mereka di Tanah Melayu, mereka dibaiki laluan utama, dipulihkan tiang telefon jatuh dan memasang wayar tembaga yang telah sama ada telah rosak atau dicuri. Semasa Pendudukan Jepun, Jabatan Pos & Telegraf telah berpecah kepada dua unit yang berasingan. Apabila British kembali, mereka pada mulanya semula bersatu-dua entiti, tetapi usaha ini tidak kekal lama. Bersama-sama dengan pembentukan Malayan Union pada 1 April 1946, Jabatan Telekom Malaysia dan Jabatan Perkhidmatan Pos diwujudkan, dengan bekas telegraf mengawal, telefon dan perkhidmatan tanpa wayar dan mel menghadap kedua, kiriman wang dan akaun simpanan.
Semasa Darurat (1948-1960), terdapat tumpuan kepada menyediakan pautan komunikasi untuk pihak polis dan angkatan tentera. Ini termasuk pemasangan stesen radio di dalam hutan serta Kekerapan Sangat Tinggi (VHF) radiotelefoni melalui rangkaian keadaan biasa. Pada tahun 1953, semua stesen perhentian bukit diperlukan untuk rangkaian VHF polis telah selesai, membolehkan setiap balai polis dan kenderaan polis untuk berkomunikasi dengan ibu pejabat dan antara satu sama lain. Perkhidmatan radio polis telah dianggap sebagai skim yang terbesar seumpamanya di dunia.[1]
Pada masa yang sama, walaupun Pekerjaan, aktiviti perdagangan mula berkembang dan permintaan untuk perkhidmatan telekomunikasi makin bertambah banyak. Ini memerlukan Kerajaan tingkat tiga yang akan dibina di bangunan pertukaran telefon di Kuala Lumpur. Bersama-sama dengan isu 10 syiling peratus, pondok telefon mula muncul di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Dari tahun 1950 hingga 1953, pendapatan Jabatan lebih daripada dua kali ganda daripada $ 8.000.000 $ 17 juta bilangan telefon dipasang meningkat daripada 20,000 kepada 39,000. Oleh itu, batang dan persimpangan rangkaian berkembang, dan bilangan stesen radio meningkat sebanyak 10 kali ganda kepada lebih daripada 1,000. Pada tahun 1953, juga, Pertukaran Auto Pulau Pinang telah membuka katering untuk 5000 baris. Pada tahun 1954, Main Trunk Route menghubungkan Singapura ke Melaka, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang telah siap. pertukaran Satelit mula muncul. Dalam tempoh ini, sambungan antarabangsa juga telah meningkat, yang menghubungkan Malaysia dengan negara lain di dunia.
Apabila kemerdekaan pasti akan berlaku, program Malayanisation komprehensif telah memulakan untuk memastikan Jabatan akan terus dijalankan oleh kakitangan tempatan yang berkebolehan. Dari seawal 1954, tidak kurang daripada 21 rakyat Malaysia yang mengikuti pengajian dalam bidang yang berkaitan telekomunikasi di Britain dan Australia. Bilangan mereka telah dirangsang oleh belia mendaftar di Sekolah Latihan Gracelyn Jabatan.

Pertumbuhan

Berikutan kemerdekaan negara pada tahun 1957, Jabatan Telekom Malaya telah ditukar nama kepada Jabatan Telekom. Salah satu tugas pertama adalah untuk memberi kemudahan telekomunikasi di seluruh negara, sebagai sebahagian daripada Rancangan Pembangunan Luar Bandar. Pautan gelombang mikro radio telah diwujudkan, pada 1962, melitupi kebanyakan kawasan bandar di Semenanjung Malaysia. Pada tahun 1962 juga, Kerajaan telah mengambil kawalan panggilan dari Cable & Wireless, yang beroperasi perkhidmatan telekomunikasi luar negara Malaysia selama hampir 10 tahun. pelanggan pendailan (STD) diperkenalkan, membolehkan pemilik telefon di Kuala Lumpur untuk memanggil Singapura secara langsung, tanpa perlu melalui operator, dengan menggunakan pautan gelombang mikro radio jarak jauh pertama. panggilan luar negara telah dipertingkatkan lagi dengan Seacom, yang merupakan sebahagian daripada Skim Kabel Komanwel.[2] Pada tahun 1961, Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura menjadi rakan kongsi dalam inisiatif ini, dengan Malaya melabur kira-kira $ 12 juta pada ia. Fasa pertama Seacom antara Singapura dan Jesselton (Kota Kinabalu), di Sabah, telah dibuka pada 15 Januari 1964. Pada 30 Mac 1967, keseluruhan sistem telah ditugaskan.
Rangkaian gelombang mikro yang semakin berkembang membolehkan Jabatan Telekom untuk melancarkan perkhidmatan televisyen di Semenanjung Malaysia pada tahun 1963, dengan menggunakan sistem yang sama. Walaupun Radio Televisyen Malaysia (RTM) yang mengawal kandungan TV tempatan, Jabatan Telekom menguruskan penghantaran ketuhar gelombang mikro dari studio ke rumah.
Kerana sebelum 1963, Sabah dan Sarawak bukan sebahagian daripada Persekutuan Tanah Melayu, perkhidmatan telekomunikasi di negeri-negeri Malaysia Timur telah diuruskan secara bebas, oleh Jabatan Telekomunikasi Sabah dan Sarawak. Pada tahun 1968, jabatan ini digabungkan dengan Semenanjung Malaysia untuk membentuk Jabatan Telekom Malaysia.
Pada tahun 1970, mengembangkan lagi hubungan antarabangsa Malaysia, stesen satelit bumi dibina di Kuantan untuk komunikasi melalui satelit Indian Ocean Intelsat III. Stesen, berharga $ 9 juta, telah siap pada rekod 12 bulan oleh sebuah syarikat tempatan sepenuhnya. Stesen ini adalah untuk berkhidmat telefon, telegraf dan teleks komunikasi terutamanya luar, namun ia juga meningkatkan penerimaan program televisyen antarabangsa.
Pada tahun 1975, Pertukaran Telex Antarabangsa telah dibuka, membolehkan perniagaan untuk menghantar telex. Empat tahun kemudian, perkhidmatan International Direct Dialing (IDD) telah diperkenalkan dan pertukaran elektronik pertama telah ditugaskan di Johor Bahru. Jumlah pembangunan baru adalah seperti yang, pada awal tahun 1980, Jabatan telah dipaksa untuk melantik kontraktor untuk membantu membina barisan baru dan memperluaskan rangkaian kabel.
Dari segi sistem, tahun 1985 adalah titik perubahan. Ini adalah apabila automatik Telefon Menggunakan Radio (ATUR) 450 - pelopor terawal di Malaysia dengan perkhidmatan mudah alih hari ini - telah diperkenalkan. Perkhidmatan ini memberi liputan yang hampir universal dengan pemasangan lima pertukaran telefon mudah alih dan banyak stesen pangkalan radio. Berdasarkan teknologi Scandinavia, perkhidmatan yang terbukti menjadi popular, meningkatkan kira-kira $ 50 juta dalam pendapatan dalam tempoh dua tahun.
Selaras dengan agenda penswastaan Kerajaan, dan bagi mengiktiraf manfaat Jabatan Telekom akan menikmati tiada halangan untuk menggunakannya oleh dasar dan bajet, langkah-langkah ke arah ini telah memulakan awal pada tahun 1985. Pada 1 Januari 1987, Syarikat Telekom Malaysia (STM) yang dikorporatkan telah diwujudkan, di bawah Akta Perkhidmatan Telekomunikasi (Syarikat Pengganti) 1985. Syarikat itu segera berhadapan dengan pelbagai cabaran termasuk hutang yang besar, inventori yang telah digunakan selama bertahun-tahun dan tenaga kerja yang masih beroperasi pada mentaliti penjawat awam. Walaupun syarikat itu telah memulakan program yang komprehensif untuk mengubah organisasi, dengan tumpuan kepada perkhidmatan pelanggan, keputusan mengambil masa. Sesetengah pelanggan tidak puas hati juga mencadangkan bahawa persaingan dibenarkan dalam industri untuk meningkatkan taraf.
Cabaran diketepikan, STM terus menerima pakai teknologi baru kerana mereka muncul dan menawarkan ini kepada pelanggannya. Corporate Information Superhighway (COINS) telah dilancarkan, tulang belakang gentian optik dikaitkan global mampu menghantar isyarat digital pada 10 Mbit/s, yang merupakan antara yang paling cepat penyampaian di dunia. Pada masa yang sama, proses mengubah rangkaian Main Trunk Route dari analog kepada digital bermula, dan telah siap pada tahun 2000. Transformasi ini menerima rangsangan apabila kabel gentian optik dasar laut Kuantan-Kota Kinabalu yang berharga RM150 juta mula beroperasi. Buat pertama kali juga, STM melabur dalam sistem kabel dasar laut gentian optik yang menghubungkan Malaysia, Singapura, Hong Kong, Taiwan dan Jepun. Setiap gentian optik dalam sistem kabel itu boleh membawa trafik di 560 Mbit/s, bersamaan dengan 30,000 panggilan telefon serentak.
Langkah logik sebelah penampan kewangannya adalah untuk menjalani penyenaraian. STM telah disenaraikan pada 7 November 1990, mencapai nilai pasaran sebanyak RM27 bilion atau 10% daripada jumlah permodalan pasaran Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia). Jumlah perdagangan adalah seperti yang BSKL terpaksa menggantung aktiviti di saham selama 10 minit untuk menghalang sistem daripada kesesakan, kerana ia tidak dapat mengendalikan bilangan semata-mata pesanan masuk.
Mengikuti penyenaraiannya, STM telah berkembang yang dikenali sebagai Telekom Malaysia Berhad (TMB), dan Syarikat menolak ke hadapan dengan produk-produk baru untuk meningkatkan asas pelanggannya, perkhidmatan seperti TELECAJ, pilihan pengebilan bagi mereka yang mengembara banyak melancarkan; Malaysia Direct untuk mereka yang melancong ke luar negara; dan Telestock, kemudahan "dial-up" untuk mendapatkan "up-to-date" harga saham. Pada tahun 1992, ia memperkenalkan kemudahan persidangan video di seluruh negara serta Centrex, sistem PABX maya yang membolehkan organisasi yang lebih besar pilihan untuk berfungsi tanpa pengendali, membolehkan pelanggan untuk mencapai kakitangan secara langsung. Pada tahun 1993, rangkaian penghantaran digital di seluruh negara dan projek perintis Rangkaian Digital Perkhidmatan Bersepadu (ISDN) telah selesai.
 seperti PSTN.

No comments: